Za wypadek przy pracy rolniczej w rozumieniu art.11 ust. 1 ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej lub pozostających w związku z wykonywaniem tych czynności. Zdarzenie wypadku przy pracy rolniczej, poszkodowany bądź inna osoba powinna zgłosić do najbliższej Placówki Terenowej bądź Oddziału Regionalnego KRUS niezwłocznie po jego zaistnieniu. Szczegóły: czytaj w więcej.
Za wypadek przy pracy rolniczej w rozumieniu art.11 ust. 1 ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej lub pozostających w związku z wykonywaniem tych czynności: 1. na terenie gospodarstwa rolnego, które ubezpieczony prowadzi lub w którym stale pracuje, albo na terenie gospodarstwa domowego bezpośrednio związanego z tym gospodarstwem rolnym, lub 2. w drodze ubezpieczonego z mieszkania do gospodarstwa rolnego, albo w drodze powrotnej, lub 3. podczas wykonywania poza terenem gospodarstwa rolnego zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej lub w związku z wykonywaniem tych czynności, lub 4. w drodze z miejsca wykonywania czynności, o których mowa w pkt.3 albo w drodze powrotnej. Zgłoszenia wypadku dokonać można za pośrednictwem poczty. Internetu, telefonicznie bądź poprzez zgłoszenie osobistego siedziby placówki KRUS. Osoba uprawniona do ubiegania się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu albo śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej powinna złożyć „wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową” na formularzu SR -23 dostępnym w placówkach KRUS. Poszkodowany lub inna osoba zgłaszająca wypadek powinna w szczególności: 1. zabezpieczyć w miarę możliwości miejsce i przedmioty związane z wypadkiem 2. udostępnić miejsce wypadku i przedmioty związane z wypadkiem 3. wskazać świadków wypadku 4. dostarczyć posiadana dokumentacje leczenia 5. udzielić informacji i wszechstronnej pomocy pracownikowi Kasy upoważnionemu przez Prezesa Kasy do prowadzenia postępowania dowodowego w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Dane Placówki Terenowej KRUS w Piasecznie: 05-500 Piaseczno, ul. Ludowa 7; tel. 22 737 00 28; 22 737 00 30; fax. 22 737 54 28
|